Webbteknik 3

Uppgift U5 — Objekt-orienterad programkod

I denna uppgift ska du förändra ett befintligt program, genom att skriva om det till objekt-orienterad kod. Koden i originalprogrammet ska skrivas om till en objektklass och du ska skapa instanser av denna. Följande ska göras:

6 min.

Beskrivning och uppgifter

I arbetsmaterialet finns det två HTML-dokument och två script-filer. Filerna index.html och script.js är det funktionsbaserade program som du ska utgå från. Du ska arbeta med filerna index2.html och script2.js, där du ska skriva din kod. Förslagsvis börjar du med att kopiera koden från script.js till script2.js, så att du sedan kan modifiera koden i den filen.

a. Konvertera till en objektklass

Du ska göra om koden för bildspelet till en objektklass med nyckelordet class. Alla globala variabler i programmet ska bli egenskaper i objektet. Alla funktioner utom init, ska bli metoder i objektet. Förslagsvis skapar du det hela genom följande punkter:

b. Små bildspel för kategorierna

Du ska här skapa fyra små bildspel för kategorierna. I HTML-filen finns redan kod för dem och i JavaScript ska du skapa fyra instanser av ImageViewer. Du ska också lägga på händelselyssnare, så att man får en snabbvisning av bilderna, då man pekar på bildspelets ruta. Om man klickar på rutan, ska bildspelet i dialogen öppnas med vald kategori av bilder.

c. Meny för bildval i bildspelet (extramerit, ej obligatorisk)

Du ska nu göra ett tillägg i programmet, så att bildtexterna för vald bildkategori visas i en meny. Då man gör ett val i menyn, ska den valda bilden visas i bildspelet. I HTML-koden finns denna meny i det stora bildspelet, i select-elementet med class "imgMenu".

Publicera dina filer

Krav

Kraven på det du skapar i denna uppgift är följande.

Godkänt

Följande krav måste vara uppfyllda, för att du ska bli godkänd.

Extramerit

Följande är inte obligatoriskt för att bli godkänd, men kan ge en extra förtjänst som tas med i bedömning av kursens slutbetyg.